You are currently viewing Fabryka Samochodów Osobowych sprzedana – Historia FSO 1951-2021

Fabryka Samochodów Osobowych sprzedana – Historia FSO 1951-2021

29 lipca 2021 to kolejna ważna data w dziejach polskiej motoryzacji.

Tego dnia zakończyła się definitywnie historia fabryki. Po 10 latach od wyprodukowania ostatniego samochodu Fabryka Samochodów Osobowych została sprzedana.

Była sobie Fabryka FSO

Firma deweloperska OKAM, nowy właściciel terenu przy ul. Jagiellońskiej 88 w Warszawie, planuje jednak przez kolejne lata utrzymać obecny stan. Do czasu opracowania nowej koncepcji zagospodarowania 62 hektarów sprzedanego terenu byłej fabryki samochodów na warszawskim Żeraniu nie należy oczekiwać rewolucyjnych zmian.

- Kupując teren niegdyś służący do produkcji samochodów, dokonaliśmy jednego z największych tego typu nabyć na rynku w ramach tylko jednej transakcji. Niewątpliwie skala inwestycji będzie ogromna i samo przygotowanie jej rozłoży się na kilka lat a wieloetapowa realizacja na kilkanaście najbliższych. To kolejne wyzwanie, z jakim zmierzymy się w OKAM. W najbliższej perspektywie planujemy podjąć działania polegające na uatrakcyjnieniu tego miejsca dla obecnych i przyszłych najemców oraz zapewnieniu im możliwości kontynuacji ich działalności.

Bardzo ważne dla nas jest pozostawienie charakteru tego niezwykłego miejsca tak ważnego w historii polskiej motoryzacji, dlatego inwestycja będzie prowadzona przez nas z poszanowaniem przeszłości oraz poprzedzona zostanie konsultacjami z zainteresowanymi stronami. OKAM. - zaznacza Arie Koren, CEO

OKAM Capital jest liderem wśród firm developerskich, od kilkunastu lat specjalizuje się w budownictwie mieszkaniowym i komercyjnym. Posiada bogate portfolio w Warszawie i innych miastach Polski, w sumie ponad 25 projektów takich jak INCITY oraz CITYFLOW na Woli, MOKKA, VISTA i CENTRAL HOUSE na Mokotowie, ARLET HOUSE na Ochocie, ŻOLI ŻOLI na Żoliborzu, BOHEMA – Strefa Praga na Pradze Północ w Warszawie.

Najstarsza hala łukowa Fabryka Samochodów Osobowych

Fabryka Samochodów Osobowych od dawna nie pełniła już swojej funkcji. Dawne hale produkcyjne przekształcono na magazyny, hurtownie oraz komis samochodowy. Większość starszych hal została już dawno wyburzona i tylko stary bruk pamięta czasy, gdy pomykały tędy Warszawy, Syreny, Polskie FiatyPolonezy, czy samochody marki DaewooChevrolet. 

Jedynym akcentem związanym z historią tego miejsca jest Wystawa Klasyków prowadzona od 2019 roku w dawnej hali lakierni, przez Muzeum Motoryzacji Skarb Narodu oraz FOZPIT. Czy to miejsce przetrwa? Myślę, że tak, ale w tym momencie trudno jeszcze powiedzieć w jakiej formie. Do końca sezonu nie należy się jednak spodziewać rewolucji.