29 lipca 2021 to kolejna ważna data w dziejach polskiej motoryzacji.
Tego dnia zakończyła się definitywnie historia fabryki. Po 10 latach od wyprodukowania ostatniego samochodu Fabryka Samochodów Osobowych została sprzedana.
![Była sobie Fabryka FSO](https://muzeumskarbnarodu.pl/wp-content/uploads/2021/08/FSO02-1024x536.jpg)
Firma deweloperska OKAM, nowy właściciel terenu przy ul. Jagiellońskiej 88 w Warszawie, planuje jednak przez kolejne lata utrzymać obecny stan. Do czasu opracowania nowej koncepcji zagospodarowania 62 hektarów sprzedanego terenu byłej fabryki samochodów na warszawskim Żeraniu nie należy oczekiwać rewolucyjnych zmian.
- Kupując teren niegdyś służący do produkcji samochodów, dokonaliśmy jednego z największych tego typu nabyć na rynku w ramach tylko jednej transakcji. Niewątpliwie skala inwestycji będzie ogromna i samo przygotowanie jej rozłoży się na kilka lat a wieloetapowa realizacja na kilkanaście najbliższych. To kolejne wyzwanie, z jakim zmierzymy się w OKAM. W najbliższej perspektywie planujemy podjąć działania polegające na uatrakcyjnieniu tego miejsca dla obecnych i przyszłych najemców oraz zapewnieniu im możliwości kontynuacji ich działalności.
Bardzo ważne dla nas jest pozostawienie charakteru tego niezwykłego miejsca tak ważnego w historii polskiej motoryzacji, dlatego inwestycja będzie prowadzona przez nas z poszanowaniem przeszłości oraz poprzedzona zostanie konsultacjami z zainteresowanymi stronami. OKAM. - zaznacza Arie Koren, CEOCzytamy w notatce na stronie firmy OKAM
OKAM Capital jest liderem wśród firm developerskich, od kilkunastu lat specjalizuje się w budownictwie mieszkaniowym i komercyjnym. Posiada bogate portfolio w Warszawie i innych miastach Polski, w sumie ponad 25 projektów takich jak INCITY oraz CITYFLOW na Woli, MOKKA, VISTA i CENTRAL HOUSE na Mokotowie, ARLET HOUSE na Ochocie, ŻOLI ŻOLI na Żoliborzu, BOHEMA – Strefa Praga na Pradze Północ w Warszawie.
![Najstarsza hala łukowa Fabryka Samochodów Osobowych](https://muzeumskarbnarodu.pl/wp-content/uploads/2021/08/20190825_100832.jpg)
Fabryka Samochodów Osobowych od dawna nie pełniła już swojej funkcji. Dawne hale produkcyjne przekształcono na magazyny, hurtownie oraz komis samochodowy. Większość starszych hal została już dawno wyburzona i tylko stary bruk pamięta czasy, gdy pomykały tędy Warszawy, Syreny, Polskie Fiaty, Polonezy, czy samochody marki Daewoo, Chevrolet.
Jedynym akcentem związanym z historią tego miejsca jest Wystawa Klasyków prowadzona od 2019 roku w dawnej hali lakierni, przez Muzeum Motoryzacji Skarb Narodu oraz FOZPIT. Czy to miejsce przetrwa? Myślę, że tak, ale w tym momencie trudno jeszcze powiedzieć w jakiej formie. Do końca sezonu nie należy się jednak spodziewać rewolucji.
![Klasyki w FSO - 3 sezon wystawy motoryzacyjnej w Fabryce](https://muzeumskarbnarodu.pl/wp-content/uploads/2021/07/01-DSC_1028-2-768x402.jpg)
Wielkie otwarcie III sezonu wystawy motoryzacyjnej Klasyki w FSO
Przygotowanie wystawy „Klasyki w FSO” każdego roku jest inne, za każdym razem mamy inne wyzwania, niektóre rzeczy łatwiej przewidzieć, inne zaskakują nas jeszcze bardziej. Jednak