You are currently viewing 30 lat FIAT Cinquecento – od śmietnika do Klasyka

30 lat FIAT Cinquecento – od śmietnika do Klasyka

3o lat w Cinquecento to tytuł który swobodnie mógłby zagościć na pierwszej stronie tygodnika Motor, który w latach 90 cyklicznie publikował testy aut pt. „5000 km w…”, „2 lata z..”

Przygotowania do produkcji auta, które miało zastąpić przestarzałego już Fiata 126p rozpoczęto w drugiej połowie lat 80, umowę licencyjną na produkcję auta o roboczej nazwie x1/79 podpisano we wrześniu 1987 a produkcja Cinquecento ruszyła gdzieś na przełomie 1989/90 roku, zaczęło się od kilku serii pilotażowych a egzemplarze zbliżone specyfikacją do tych które trafiły do sprzedaży po 10 grudnia 1991 roku jeździły zamaskowane po Bielsku już od początku 1991 roku – patrz jeden z egzemplarzy będących w posiadaniu autora, #3292 wyprodukowane Cinquecento z felgami datowanymi na grudzień 1990.

Światowa premiera FIATA Cinquecento

Oficjalna sprzedaż aut rozpoczęła się po światowej premierze auta w Rzymie – 9 grudnia 1991 roku. Tydzień później samochód zaprezentowano dziennikarzom w Warszawskim hotelu Victoria. Większość egzemplarzy z pierwszej serii trafiła do Europejskich salonów Fiata a te nieliczne, krajowe wersje 700 (silnik 700 ccm był oferowany tylko na rynku krajowym) rozdysponowano wśród pracowników i ludzi, którzy jakimś cudem dobili się do salonów sprzedaży.

Nowoczesna i niezawodna konstrukcja rokująca wieloletnią eksploatację, m.in. za sprawą w pełni ocynkowanego nadwozia – co szczególnie w Polsce po doświadczeniach z innymi krajowymi wyrobami sprawiało, że po samochód ustawiały się kolejki. W 1992 roku czas oczekiwania na nowe Cinquecento wynosił już kilka miesięcy i nie było ważne nawet to kim jesteś i jakie masz znajomości – Politechnika Warszawska czekała na pierwsze Cinquecento prawie rok.

Fot. Cinquecento 900 z grudnia 1992 będące w latach 1992-2021 pojazdem badawczym na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. Obecnie w naszych zbiorach.

Podaż zrównała się z popytem dopiero gdzieś w połowie 1994 roku – w latach 1993-1997 FSM osiągnęło pełną zdolność produkcyjną na poziomie 200 tys samochodów CC rocznie.

Puchar Cinquecento / Trofeo Cinquecento

Specjaliści od marketingu Fiata nie próżnowali, żeby nie zostać ze sprzedażą w tyle – w 1993 roku uruchomił niespotykaną do tej pory w kraju inicjatywę – Puchar Cinquecento / Trofeo Cinquecento. Zawody przeznaczone dla samochodów jednej marki z jedną pojemością silnika, bez modyfikacji. Spektakularne wyścigi transmitowane np. przez Polonię 1 były nie lada wydarzeniem dla ówczesnych fanów motorsportu, skutecznie rozbudzając wyobraźnię młodych adeptów szybkiej jazdy i posiadaczy samochodów Cinquecento. Puchar był genialnym krokiem marketingowym FCA – pomimo rosnącej produkcji auta sprzedawały się jak ciepłe bułeczki.

Żeby podtrzymać sprzedaż w latach 1994-1998 wprowadzono do oferty gamę wersji specjalnych – bogato wyposażone SX, Soleil z elektrycznie otwieranym „rolldachem”, czy wreszcie podrasowanego Sporting-a. Auta te obecnie osiągają powoli status kultowych. Najbardziej niedocenianym modelem z gamy jest wersja 700, czy słusznie? Wydawać mogłoby się, że tak ale tak naprawdę Cinquecento w wersji z najmniejszym silnikiem jeździło po naszym kraju najwięcej. Mocniejsze egzemplarze sprzedawano głównie w sieci dystrybucyjnej Fiata za granicą. Poza niewielką mocą konstrukcja silnika 700 jest naprawdę nowoczesna, co w połączeniu z jego niewielką masą i niskim – wzdłużnym położeniem w komorze silnika korzystnie wpływa na właściwości jezdne tego najsłabszego w gamie modelu.

30 lat od rozpoczęcia produkcji Cinquecento jest już rzadkim widokiem na naszych drogach. Samochody te nie dorobiły się jeszcze w masowej świadomości statusu aut zabytkowych, ich status jest podobny do tego jaki miały Fiaty 126p 10-15 lat temu. 

Ekspozycja Fiata Cinquecento na wystawie KLASYKI W FSO

Kolekcja Fiatów Cinquecento, obejmuje już kilkanaście egzemplarzy, w tym jedne z najstarszych i najrzadszych modeli, w tym: 3 egzemplarze z samego początku produkcji z 1991 roku w tym jeden będący w latach 2011-2017 własnością Wiesława Wiatraka – wybitnego polskiego inżyniera, konstruktora silników i prototypów samochodu Beskid, wersje specjalne Suite z klimatyzacją, Soleil z elektrycznym dachem i SX.

Możecie je zobaczyć na ekspozycji naszego muzeum zlokalizowanej w dawnej lakierni FSO pazu ul. Jagiellońskiej 88 w Warszawie. 

Ekspozycja Fiata Cinquecento na wystawie w Muzeum SKARB NARODU

RAJD CINQUECENTO 2021

W związku z obchodami 30-lecia Cinquecento w sobotę 25 września 2021r. przygotowaliśmy dla Was coś wyjątkowego – rajd samochodów Cinquecento. Impreza będzie miała charakter otwarty, zapraszamy wszystkich posiadaczy samochodów Cinquecento, bez względu na rocznik, stan czy stopień modyfikacji, ale uwaga! – tych wyprodukowanych w latach 1991-1998, o oznaczeniu roboczym Fiat 170, x1/39 itp. Fiaty 500 i Seicento się nie bawią.

25 września 2021 - SOBOTA

Rajd w konwencji imprez turystyczno-nawigacyjnych pojazdów zabytkowych, będzie polegał na przejechaniu trasy wg wskazówek podanych przez organizatora. Na starcie dostaniecie garść materiałów rajdowych i tzw. „itinerer” czyli strzałkowy zapis trasy. Impreza będzie odbywała się w normalnym ruchu ulicznym, dlatego uczulamy – jakiekolwiek łamanie przepisów ruchu drogowego lub brawurowa jazda zakończy się wykluczeniem z imprezy.

Opłata za udział wynosi 50 zł od ZAŁOGI! – Płatna podczas rejestracji samochodu w dniu rajdu. Szczegóły dotyczące rajdu już niebawem na naszej stronie oraz w mediach społecznościowych.

Zgłoś się do RAJDU CINQUECENTO 2021 już teraz!