- 28 lipca, 2020
- Jacek Marczenko
- Zdjęcia: Łukasz Wasilczuk
Pierwsze miesiące zwiedzania wystawy już za nami, kolejne terminy zbliżają się wielkimi krokami. Chyba największym zainteresowaniem zarówno przez zwiedzających jak również i w mediach cieszy się rekonstrukcja salonu Daewoo na wystawie. Kiedy jest wiele makiet, inscenizacji przypominających warsztaty, my chcieliśmy pójść krok dalej, a może właśnie krok wstecz i wrócić do połowy lat 90’tych.
Początki sprzedaży Daewoo w Polsce
16 sierpnia 1995 roku podpisany został list intencyjny pomiędzy Ministerstwem Przemysłu i Handlu a koncernem Daewoo w sprawie udziału konsorcjum w prywatyzacji Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. W wyniku przekształceń właścicielskich powołano spółkę Daewoo-FSO, która rozpoczęła działalność 28 marca 1996 roku. Daewoo zobowiązało się do modernizacji Poloneza oraz wprowadzenia do produkcji samochodów nowej generacji, produkowanych głównie z polskich komponentów.
Pierwsze Daewoo jakie trafiło do Polski to Tico. W Korei produkowane od 1991 roku, w Polsce zadebiutowało dwa lata później. Do 1995 nie było oficjalnego salonu sprzedaży, a za import i sprzedaż była odpowiedzialna firma Ticar z Warszawy. W Tico drzemał jakiś potencjał ponieważ w pierwszym roku sprzedano ponad 1400 egzemplarzy.
Następnie do oferty firmy dodano modele Nexia i Espero. Koreańczykom przestał jednak odpowiadać mały importer aut, ponieważ chcieli robić ekspansję swoich modeli na całą Europę. W związku z czym trzeba było przygotować pod to całą infrastrukturę. Pojawił się więc pomysł, żeby wykorzystać już istniejącą technologię, a podupadające zakłady na Żeraniu stanowiły idealną i naturalną „miejscówką” na rozkręcenie produkcji i sprzedaży. Rozpoczęły się rozmowy, których efektem było powstanie Daewoo –FSO w 1995. Rok później fabryka działała na pełnych obrotach przy produkcji Tico i Espero (Nexia w Lublinie).
Salony samochodowe
Daewoo choć nie było idealne, Tico praktycznie nie spełniało żadnych norm bezpieczeństwa, auta szybko korodowały to jednak cieszyły się popularnością. Druga połowa lat 90-tych to idealny moment dla Daewoo. Bardzo atrakcyjne finansowania na Daewoo, niskie ceny modeli przekonywały do zakupu wielu naszych rodaków. Dodatkowo wysokie opłaty importowe sprawiały, że Daewoo – FSO stawały się naturalnym wyborem dla wielu. Zmieniała się gama modeli, powstał nowy Polonez Plus przy współpracy z Koreańczykami i przede wszystkim bardzo popularne Matiz i Lanos. Daewoo również było bardzo nastawione na marketing i wiele osób do dziś kojarzy reklamy TV oraz bilboardy głównie w tym bordowym kolorze. Ale to wszystko prowadziło do rozwoju sieci sprzedaży, otwierano nowe salony, które były na wysokim poziomie sprzedaży. Był to ogromny skok względem kupowania w Polmozbycie, gdzie w salonie można było obejrzeć katalog, zobaczyć wersje wyposażenia i nawet wybrać kolor i doposażyć auto w klimatyzację!
Salon na ekspozycji Muzeum SKARB NARODU
Koncepcja salonu jak większość naszych koncepcji pojawiła się przypadkiem, bo ktoś miał taką wizję, ale było od razu wiadomo, że chcemy tą wizję realizować. Każdy sobie zdaje sprawę jak skończyła się historia Daewoo –FSO, natomiast jak do każdego etapu polskiej motoryzacji mamy do niej ogromny szacunek. Choć dziś już nie są produkowane samochody, to jednak dzięki tej współpracy życie w fabryce FSO toczyło się dużo dłużej niż by to było bez tej współpracy, a hala w której możemy podziwiać dziś nasze ekspozycje bez polsko-koreańskiej współpracy nigdy by nie powstała. Dlatego zapraszamy do odwiedzania naszego „salonu” w którym oprócz wymienionych wcześniej modeli nie mogło zabraknąć miejsca dla Musso czy Leganzy.
Premiera Nowego modelu Citroën C15 w Salonie Daewoo
W najbliższą sobotę 1 sieprnia 2020 o godzinie 12:00 w Salonie Daewoo zaprezentowany zostanie odrestaurowany model Citroën C15, kultowe już auto dostawczo-osobowe montowane w Polsce, w zakładzie ZSD Daewoo-FSO w Nysie w latach 1995–2001.
Gościem specjalnym prezentacji będzie znany przez wszystkich miłośników Citroëna – Władysław Potocki – autor książek samochodach tej marki.
Premiera Citroena C15 na ekspozycji Muzeum SKARB NARODU
Pełna relacja z premiery Citroena C15 po renowacji w poniższym artykule „Citroen C15 – Francuski łącznik z Nysy”.
CITROËN C15 – Francuski łącznik z Nysy
MAŁA FURGONETKI, KTÓRA NA STAŁE WPISAŁA W HISTORIĘ BUDOWY POLSKIEGO KAPITALIZMU. Kolekcja eksponatów Muzeum SKARB NARODU wciąż się powiększa. Są samochody, które zaskakują, że...
Czytaj Dalej >>