Był to mały i niedrogi samochód produkowany w Związku Radzieckim w latach 1958-1985. Samochód został zaprojektowany na krótkie dystanse i nie nadawał się do długich podróży. Był to najszerzej produkowany samochód kiedykolwiek wyprodukowany w Związku Radzieckim i był najczęstszym samochodem na radzieckich ulicach w latach 70. i 80.
Zaporożec był popularnym samochodem wśród krajów bloku wschodniego i był nazywany „sarajowka” w Polsce, „zaporque” w Hiszpanii i „zaporozcert” na Węgrzech. Był również używany jako slangowe określenie osoby niewykształconej w Związku Radzieckim.
Zaporożce stały się najczęściej spotykanym samochodem na radzieckich ulicach w latach 70. i 80. ze względu na niską cenę, która była mniejsza niż jedna piąta wartości najtańszego samochodu produkcji radzieckiej w tym czasie. Choć samochód był niewygodny i miał bardzo mały bagażnik, to i tak stanowił znaczną poprawę w stosunku do transportu publicznego w tamtych czasach, kiedy wielu ludzi nie miało w domu nawet telefonu.