W roku 2000 po bankructwie Daewoo w żerańska Fabryka Samochodów Osobowych została jakby osierocona. Ogromne nakłady koreańskiego giganta niestety nie przekonały koncernu General Motors który wykupił Daewoo Motors. FSO ostatecznie nie weszło w skład marki Chevrolet.
Produkowano tu co prawda jeszcze Lanosy i Matizy ale ich czas zdawał się już być policzony. W 2005 roku ukraiński AwtoZAZ kupił od Skarbu Państwa kontrolny pakiet akcji FSO i w połowie 2006 roku podpisał umowę licencyjną z amerykańskim GM i tak na horyzoncie pojawiła się możliwość produkcji Chevroleta Aveo w której zarząd fabryki dostrzegł możliwość wyrwania się z impasu.
Nowoczesna lakiernia i dział montażu tylko czekały, aby ruszyć pełną parą. Już w wakacje 2007 roku ruszył próbny montaż wersji pięcio- i czterodrzwiowej. Samochody dokładnie badano, a gdy wszystko było już gotowe to dokładnie 6 listopada o godzinie 14 z taśmy żerańskiej FSO zjechał „pierwszy” Chevrolet. Wybór tej daty nie był przypadkowy bowiem w 1951 roku wtedy rozpoczęła się produkcja Warszawy M20 czyli pierwszego powojennego samochodu.
Premiera Chevroleta Avea - 6 listopada 2007r.
Po hucznej inauguracji na Żeraniu zapanował znowu optymizm, ludzie znowu mieli pracę a fabryka szansę na rozwój, choć do czasów dawnej świetności było daleko to jednak fabryka zatrudniała około 2 tys. osób a samochody zjeżdżały z taśmy.
Tłocznia - Fabryka Samochdów Osobowych
Większość produkcji Aveo odbywała się na Żeraniu. Blachy do produkcji nadwozia powstawały na tłoczni, stąd trafiały do spawalni, gdzie nowoczesne roboty formowały z nich bryłę samochodu.
Spawalnia - FSO
Potem wędrowały do lakierni a następnie do działu montażu.
Lakiernia FSO
Silniki i zawieszenia powstawały poza fabryką podobnie jak większość podzespołów. Tu powstawało nadwozie i tu następował montaż.
Zakład Montażu FSO
Do lutego 2011 zjechało ich ponad 120 tys. Prawie połowa z nich trafiła na Ukrainę, do Polski ok 25 % reszta rozjechała się po Europie. Kolejna generacja ze względu na zmianę przepisów produkowana była już w Korei by ostatecznie w roku 2014 GM zadecydował o wycofaniu marki Chevrolet z Europy.
Ostatni Aveo który nigdy nie opuścił tereni Fabryki Samochodów Osobowych
Kilka samochodów z tzw montażu próbnego zostało w fabryce i pełniły rolę transportu wewnętrznego. Można je było poznać po charakterystycznych tablicach.
Wewnętrzne tablice rejestacyjne FSO
Jeździły nimi ekipy techniczne, dyrekcja, ochrona. Przez 14 lat nie opuszczały fabryki jeżdżąc wyłącznie po lokalnych uliczkach. Po sprzedaży fabryki większość z nich została wycofana i trafiła na złom. Tym egzemplarzem początkowo jeździł zarząd by w późniejszym czasie trafić do elektryków.
Film o „Ostatnim Aveo” – samochodzie, który nigdy nie wyjechał z Fabryki Samochodów Osobowych, oraz spacer po halach i terenie FSO już na naszym kanale na YouTube.