Polski Fiat 125p – początki nowej ery polskiej motoryzacji
3 lutego, 2020
Muzeum Skarb Narodu
HISTORIA POLSKIEGO FIATA 125P
W latach 60-tych gdzie na polskich ulicach i drogach jeździły wciąż Warszawy i Syreny, które nie słynęły z dobrych opinii. Samochody w zachodu takie jak BMW, Mercedes czy włoskie Alfa Romeo były dla większości polaków nieosiągalnym marzeniem. Włoska licencja Fiata 125p wniosła powiew świeżości na polski rynek motoryzacyjny i z czasem samochód stał się „legendą polskiej motoryzacji”.
Włoska licencja Polskiego Fiata 125p
Umowa licencyjna na produkcję tego nowoczesnego na tamte czasy samochodu, pomiędzy Fabbrica Italiana Automobili Torino – FIAT i warszawską Fabryką Samochodów Osobowych – FSO na Żeraniu, została podpisana 22 grudnia 1965 roku, a pierwszy Polski Fiat 125p zjechał z taśmy produkcyjnej – 28 listopada 1967 roku.
Licencjonowany Polski Fiat 125p był połączeniem jednostki napędowej i niektórych elementów wyposażenia z Fiata 1300/1500, z nadwoziem i układem hamulcowym od Fiata 125, który był także nowością na rynku włoskim.
Polski model różnił się od włoskiej wersji między innymi: okrągłymi kloszami zamiast kwadratowych, inną atrapą chłodnicy z nierdzewnej stali, brakiem listew bocznych, okrągłymi kierunkowskazami.
Polski Fiat 125p był więc unikatowo stworzonym modelem, bez swojego odpowiednika wśród produkowanych w Turynie, co pomogło otworzyć na eksport na rynki zagraniczne a jednocześnie pozwalało używać marki Fiat.
Więcej ciekawostek na temat Polskiego Fiata 125p i innych klasyków motoryzacji dowiecie się odwiedzając naszą wystawę której otwarcie II Sezonu już w kwietniu 2020r.