Zakup licencji na Polskiego Fiata 125p otwierał przed Polską zupełnie nowy rozdział. Oprócz możliwości tworzenia własnych modyfikacji umowa przewidywała wersję kombi a także odświeżenie modelu. Pierwsza wersja modelu kombi zaproponowana przez Fiata była najprostszym rozwiązaniem i przewidywała tył nadwozia zaadoptowany z modelu Fiat 124 Familiare.
Projekt ten został odrzucony przez stronę polską ponieważ mocno opadająca tylna część nadwozia uniemożliwiała wykorzystanie tego modelu jako sanitarki. Drugi wariant powstał już w porozumieniu z polskimi inżynierami i został zaprezentowany publicznie w 1971 roku. Zapewne zastanawiacie się czemu Polski Fiat 125p Kombi nie powstał na podstawie Fiata 125 Familiar w roku 1972r.
Po zakończeniu produkcji we Włoszech modelu 125 całą taśmę przeniesiono do Argentyny, gdzie kontynuowano produkcję aż do roku 1982.
Wersja kombi została opracowana tam na miejscu i różniła się w sposób znaczący od tej polskiej nazywała się właśnie 124 Familiar (co po hiszpańsku znaczy rodzinny, tak jak po włosku Familiare).
Polski Fiat 125p zadebiutował w Polsce w 1972 roku
W Polsce produkcja nie do końca jeszcze seryjna ruszyła w 1972 roku. Większość produkcji trafiła na eksport jako najbardziej atrakcyjna wersja nadwoziowa.
Pierwsze Fiaty Kombi różniły się przede wszystkim oświetleniem tablicy rozdzielczej, które znajdowało się ponad tablicą a nie jak w przypadku limuzyny w zderzaku. Inny był uchwyt otwierania tylnej klapy.
Różnic było oczywiście znacznie więcej ale te były najbardziej charakterystyczne. Niemal równolegle opracowano sanitarkę, mimo, że nie było tam zbyt dużo miejsca, zarówno jeśli chodzi o długość jak i wysokość.
Sanitarka
Opracowano co prawda wersję przedłużoną o podwyższoną ale niestety nie weszła ona do produkcji a skończyło się na serii próbnej.
W Jugosławii firma CIMOS produkowała natomiast krótkoseryjnie karetkę pod nazwą ZASTAWa 125pz Sanitet.
Wersja 4x4 z Łady Nivy
Zdecydowanie najciekawszą wersją była podwyższona wersja z napędem 4×4 wykorzystująca cały układ napędowy z Łady Nivy. Niestety podobnie jak w większości projektów skończyło się na prototypach.
Przez cały czas produkcji kombi cieszyło się ogromnym zainteresowaniem a z Pick-upem stanowiło zasadniczą część eksportu. Produkowano je do 1991 roku. Ostatni egzemplarz znajduje się Muzeum Techniki w Chlewiskach.
Moja Historia z Polskim Fiatem 125p kombi
Marzenie o własnym PF 125p w wersji kombi częściowo zrealizowałem remontując Ambulans. Mimo, że był to dość rzadki egzemplarz czułem niedosyt.
Marzyła mi się najbardziej klasyczna wersja czyli z metalową atrapą i skalpelowymi klamkami. Oczywiście współcześnie nikt takiej wersji nie widział jedynie kilka nieco młodszych egzemplarzy. Sam podziwiałem przejściówkę z metalową atrapą.
Oglądałem w Krakowie egzemplarz na sprzedaż.
Ale to nie było to. Wydaje mi się, że celowo zakup kombi uzależniałem od… tego jak wyjątkowy egzemplarz uda mi się znaleźć…
I tak nabyłem jednego z najstarszych, jak nie najstarszego Polskiego Fiata 125p kombi z 1972 roku, ale o tym dowiecie się z filmu… Zapraszam do oglądania.
Tekst: Robert Brykała
Zdjęcia pochodzą z prywatnego Archiwum, Archiwum FSO, oraz innych źródeł.)